środa, 13 lutego 2013

Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Żródło: UG Małkinia Górna
Do dnia 28 lutego 2013r. należy złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy domów jednorodzinnych składają deklarację do Urzędu Gminy, natomiast mieszkańcy budynków wielorodzinnych ( bloki ) - do właściwych spółdzielni mieszkaniowych.
Wzory uchwał i deklaracji:


Uchwała nr 132.XXI.2012 z 21.12.2012 w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty.pdf

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

46 komentarzy:

  1. Panie radny jak złożyć deklarację zerową ponieważ posiadam w gminie działkę ale zamieszkuje w innym miejscu i tam będę płacił za śmieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli ktoś nie mieszka na posesji lub jest to działka rekreacyjna, trzeba będzie wtedy zawrzeć umowę indywidualną z odbiorcą śmieci. Jeżeli ktoś nie zawrze umowy w budynku zamieszkałym, to będzie ona narzucana z urzędu jak za śmieci niesegregowane

      Usuń
    2. Dziwnie to tłumaczenie. Obecne prawo nie pozwala albo zamienia zawieranie z odbiorcą śmieci. Jak posiadam 10 posesji, a mieszkam w jednej to tylko w jednej produkuje śmieci i dlatego dla pozostałych chcę złożyć deklaracje. Chyba, że jak się nie jest zameldowany, na posesji to nie trzeba płacić.

      Usuń
    3. Ale można samemu nie mieszkać i wynajmować. W 2016 zniknie obowiązek meldunku dlatego i teraz chodzi o zamieszkałych nie zameldowanych

      Usuń
    4. Rozumiem ale ja nie wynajmuje po prostu posiadam posesje po dziadkach i traktuje to jako działka rekreacyjna. Śmieci nie produkuje po za naturalnymi jak skoszona trawa czy gałęzie, liście ale to jest wszystko wywalane na kompostownik. Jak wypiję butelkę wody przy koszeniu tak chciał czy nie chciał zabieram ją ze sobą do swojego śmietnika. Dlatego chodzi o to, żeby można było poświadczyć złożenie deklaracji w innym miejscu, a w miejscu posiadania posiadłości złożyć oświadczenie, że nie mieszka się i się nie wynajmuje, a takiej opcji nie widzę.

      Usuń
    5. No i tu sie raczej nic nie zmieni, bo opłata śmieciowa dotyczy tylko lokali mieszkalnych. Pozostałe czyli firmy, przedsiębiorstwa i budynki będą miały odbierane śmieci tak jak teraz, czyli na żądanie.

      Usuń
    6. To ta ustawa jest dziurawa jak ser szwajcarski bo właśnie firmy nie raz wyzbywały się śmieci w lesie ja pracowałem w takiej firmie, gdzie na koniec dnia szef kazał palić śmieci w śmietniku i tym samym zaoszczędzał sporo na wywozie bo wiemy, że w firmach to są spore koszty tam śmieci produkuje się nie raz w tonach.

      Usuń
  2. Chciałabym wiedzieć czy dzieci w wieku szkolnym /załóżmy podstawówka i gimnazjum/ traktowane są jak osoby dorosłe i powinny być zgłaszane w deklaracji łącznie z rodzicami? Skoro przysługują uczniom zniżki w komunikacji, w kinach, teatrach nawet w restauracjach mogą zamówić połowę porcji to może warto o tym pamiętać i przy śmieciach. Ostatecznie już dawno z pampersów wyrosły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy od wyjścia ze szpitala liczy się do deklaracji tu nie ma opcji obejścia systemu :)

      Usuń
  3. Oto fragment uchwały: Wypełniając deklarację należy podać dane identyfikacyjne właściciela, dokładny adres nieruchomości oraz liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość. Ponadto właściciel nieruchomości w przedmiotowej deklaracji dokonuje wyboru sposobu zbierania na swojej nieruchomości odpadów komunalnych (odpady zbierane selektywnie lub zmieszane odpady komunalne).
    Właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć deklarację w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub od momentu powstania na nieruchomości odpadów komunalnych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Od gospodarstwa płacić będą w gminach: - Andrzejewo– 15 zł (śmieci segregowane - ), 25 zł (niesegregowane) - Boguty – Pianki – za segregowane: 15 zł (gospodarstwa do 3 osób), 22 zł (gospodarstwo 4-osobowe i większe); za niesegregowane: odpowiednio 22 zł i 33 zł - Brok – 20 zł (segregowane), 35 zł (niesegregowane) - Wąsewo – 20 zł (segregowane), 40 zł (niesegregowane).

    W pozostałych gminach ustalono opłaty od osoby: - Małkinia Górna – 6 zł (segregowane -czy w tej kwocie uwzględniono worki, czy będziemy płacić za nie dodatkowo ???), 12 zł (niesegregowane) - gm. Ostrów Mazowiecka – 7 zł (segregowane, ale nie więcej niż 30 zł), 10 zł (niesegregowane, ale nie więcej niż 60 zł), 4 zł od osoby zapłacą ci, na których posesji jest kompostownik. W pozostałych gminach (Nur, Stary Lubotyń, Szulborze Wielkie i Zaręby Kościelne) ustalono takie same stawki: 5 zł (śmieci segregowane), a 10 zł (niesegregowane)


    OdpowiedzUsuń
  5. Mamy wierzyć Panu na słowo,czy jest to gdzieś zapisane?

    OdpowiedzUsuń
  6. Wójt na ostatniej sesji informował że takie będą wymagania w przetargu

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli te 6 zł i 12 zł to nie musi być po przetargu ja stawiam, że będzie to 3-4zł i 7-8 zł za nie segregowane.

    OdpowiedzUsuń
  8. http://biznes.onet.pl/wideo/10-mln-sztuk-zuzytego-sprzetu-zalega-w-domach,115173,w.html

    OdpowiedzUsuń
  9. A jaką ilość tych śmieci można oddać za tą opłatą w ciągu miesiąca? Czy jest jakoś określona liczba worków, pojemników? Ile razy w miesiącu będą odbierane? No i oczywiście nie fadam sie płacić od domu, w którym nikt nie mieszka, tylko wpada wykosić trawę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile masz nawet tone możesz oddać :)

      Usuń
    2. § 3. W zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odbiera się od właściciela nieruchomości każdą zebraną ilość odpadów komunalnych wytworzoną w ramach prowadzonego gospodarstwa domowego.

      Usuń
  10. Panie Andrzeju wystawi Pan listę z Gminy na ile trzeba segregować jak się nie mylę to na 15 lub 16 rodzajów. Ciekawe czy tyle worków będą rozdawać.


    Ja bym powiedział tak, że zamiast worków to lepiej zainwestować w kosze na śmieci. Bo worek pewnie 1 kosztuje z 1 zł, a kosz można kupić za 100 zł jakby gmina zleciła wyprodukowanie takich koszy to spokojnie można by je kupić po 60-70zł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 7) obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych obejmującej następujące frakcje odpadów:
      a) papier i tektura,
      b) metale,
      c) tworzywa sztuczne,
      d) szkło,
      e) opakowania wielomateriałowe,
      f) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji;

      Usuń
  11. § 4. 1. Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 pkt 1-6 i pkt 14, jest realizowana zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych, określonym przez Przedsiębiorcę uprawnionego do odbioru odpadów komunalnych, jednakże nie rzadziej niż:
    1) raz na dwa tygodnie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
    2) raz na miesiąc – w przypadku selektywnie zebranych frakcji odpadów komunalnych z terenów w zabudowie jednorodzinnej,
    3) raz na dwa tygodnie – w przypadku niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenów w zabudowie jednorodzinnej jak i wielorodzinnej lub w zależności od potrzeb na zgłoszenie zarządcy budynku wielorodzinnego.
    2. Odbieranie odpadów zielonych gromadzonych w odpowiednich pojemnikach lub workach powinno być realizowane co najmniej raz na dwa tygodnie w okresie od 1 kwietnia do 31 października.
    3. Odpady wielkogabarytowe należy odbierać nie rzadziej niż dwa razy w roku, w terminach określonych przez Przedsiębiorcę.
    4. W przypadku odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych powstających na terenie nieruchomości, właściciel nieruchomości ustala termin indywidualnie z przedsiębiorcą uprawnionym do odbioru odpadów komunalnych w zależności od potrzeb.
    5. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte opony powinny być odbierane przez przedsiębiorcę nie rzadziej niż dwa razy w roku, lub według zapotrzebowania dostarczane przez właścicieli nieruchomości do punktów selektywnej zbiórki lub innych punktów zbiórki organizowanych przez podmioty na terenie gminy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu jest więcej: http://bip.malkiniagorna.pl/public/get_file_contents.php?id=200856

      Usuń
  12. 1) papier i tektura,
    2) szkło,
    3) tworzywa sztuczne,
    4) metale,
    5) opakowania wielomateriałowe,
    6) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,
    7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
    8) zużyte baterie i akumulatory,
    9) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
    10) odpady budowlane i rozbiórkowe,
    11) przeterminowane leki i chemikalia,
    12) zużyte opony,
    13) odpady zielone,
    14) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.


    Ile to koszy 14, gdzie to ludzie pomieszczą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W odpowiedzi powyżej są szczegóły: http://bip.malkiniagorna.pl/public/get_file_contents.php?id=200856

      Usuń
  13. Kolejna "zagadka" ustawy śmieciowej:
    http://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/co-jak-system-smieciowy-finansowo-sie-nie-zepnie,44510.html

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie musisz czekać do wyborów! Oceniaj codziennie swoje władze samorządowe na:
    http://www.dobrzypolitycy.pl/lokalizacja/polska/woj-mazowieckie/powiat-ostrowski/gmina-malkinia-gorna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mogę włożyć link do tej strony, ale czy warto. Ta strona istnieje już kilka lat. ciekawsze będzie chyba zrobienie sondażu przed wyborami

      Usuń
  15. A co zrobić z tymi którzy w ankietach nie zgłaszają wszystkich osób zamieszkałych w mieszkaniu w bloku, na przykład we wspólnotach? Mieszka przykładowo 5 w wpisują 4 osoby ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A spółdzielnia wcześniej jak rozliczała mieszkańców od osoby za śmieci jak tak to zweryfikować w spółdzielni albo zawiadomić gminę i straż gminną. Pierwszy rok to będzie walka z takimi kombinatorami.

      Usuń
  16. Wspólnota rozlicza i rozliczała od osoby.Do chwili obecnej pobiera zgodnie ze stanem faktycznym za 5 osób zamieszkałych.W związku z powyższym takiego kombinatora trzeba rozliczyć za tę jedną niezgłoszoną osobę jako śmieci niesegregowane i się z nim nie cackać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Myślę, że trzeba przekonać radnych do zmiany sposobu naliczania za śmieci.
    7 zł - pierwsza osoba, 6-druga, 5-trzecia, 4-czwarta, 3-piąta, 2-szósta, 1 każda następna. Ale dopiero po przetargach wyjdzie ile naprawdę zapłacimy

    OdpowiedzUsuń
  18. Gminy, które do końca miesiąca nie ogłoszą konkursów na wywóz nieczystości, raczej nie zdążą wybrać firm w ustawowym terminie. A odpowiedzialność za gospodarkę odpadami przejmują już latem

    OdpowiedzUsuń
  19. Z punktu widzenia gminy wszystko będzie dobrze, jeśli mieszkaniec dobrowolnie poniesie opłatę. Problemy mogą się zacząć, gdy z różnych powodów nie wywiąże się z tego obowiązku. Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że w takiej sytuacji ściąganie należności z tego tytułu może być utrudnione przez biurokratyczne procedury.

    Pierwotnie ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 391) zakładała, że organem egzekucyjnym miał być naczelnik urzędu skarbowego. To oznaczałoby, że zanim przystąpiłby do działania, wójt (burmistrz, prezydent miasta) musiałby wystawić tytuł wykonawczy, a w postępowaniu uczestniczyć jako wierzyciel. To wydłużałoby procedury i komplikowało sprawę, dlatego na przełomie stycznia i lutego parlament zmienił przepisy, które wejdą w życie już w najbliższą środę. Będzie prościej, bo w procesie poboru opłaty za śmieci to wójt zyska status organu egzekucyjnego (dodanie art. 6qa ustawy). Dzięki temu to gmina bezpośrednio wyegzekwuje od krnąbrnych mieszkańców należne jej środki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Większość polskich gmin wiejskich do końca 2012 r. podjęła uchwały w sprawie opłat za wywóz śmieci. Wahają się one od 4-14 zł od osoby miesięcznie za wywóz śmieci segregowanych. Najczęściej będzie to 7-8 zł na osobę. Natomiast za niesegregowane śmieci najczęściej proponowana opłata będzie na poziomie 14-16 zł od osoby.
    Niewielka część gmin wiejskich, która wybrała sposób naliczania opłaty od gospodarstwa, najczęściej ustaliła ją na poziomie 20-24 zł za odpady segregowane oraz 28-43 zł za odpady niesegregowane - dodał Tomczak.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja myślę, że nie trzeba już nic manipulować opłata jest jedna z niższych w powiecie czy będzie zmieniona po przetargu to nie wiem ale taka opcja powinna istnieć. W przyszłym roku będzie system już rozpatrzony i będzie łatwiej sprawdzać i wyliczać. Wiem też z urzędu gminy, że będą kontrole deklaracji czyli pokusa kombinacji zostanie zredukowana do minimum. Tak samo karanie powinno być za pomocą komornika czy firm windykacyjnych. Wpisanie kogoś do BIK już jest wystarczające. Najgorzej to się obawiam tego jak urzędnicy będą podchodzić do zwolnień z opłaty. Wiadomo jest pewna grupa ludzi co korzysta z pomocy społecznej to jak oni będą potraktowani nie wiadomo. Powinni być częściowo zwolnieni z opłat czy jakoś inaczej.

    Wczoraj w To opisano wybór opłat w Ostrowi dziś widzę artykuł o zmianie opłat w Wąsewie...

    OdpowiedzUsuń
  22. Panie radny ja słyszałem, że ludziom mówią o rycyklinu w taki sposób, że muszą myć śmieci wodą. To chyba komuś w głowę nie dobrze jest.

    OdpowiedzUsuń
  23. REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MAŁKINIA GÓRNA:
    Rozdział 2. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach użytku publicznego
    pkt 9) właściciele nieruchomości mają obowiązek, przed umieszczeniem opakowań w pojemniku, umyć je tak, by nie pozostały na nich resztki zawartości;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto to pisał ma troche pod deklem chyba nie równo. Bo jeszcze nie widziałem, żeby śmieci trzeba było myć. Proces recyklingu i tak te nieczystości wypłucze. Bo tu chodzi o to, że będziemy robić recykling, a z drugiej marnowali wodę na mycie śmieci.

      Usuń
  24. http://www.wspolnota.org.pl/index.php?id=10&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&tx_news_pi1%5Bnews%5D=26337&cHash=362bb1732235fc8856443b594db45d3a

    OdpowiedzUsuń
  25. - W wyniku tej regulacji upadnie duża część małych i średnich firm, bardzo często rodzinnych i rynek szczególnie w dużych miastach weźmie kilka firm międzynarodowych, które mają gigantyczny kapitał, i które długi czas do tego rodzaju regulacji się przygotowywały – komentuje kwestię tzw. ustawy śmieciowej, która wejdzie w życie 1 lipca poseł Przemysław Wipler.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja tak obserwuję to po wejściu do UE zaczynamy zostać zjadani przez firmy zagraniczne od biedronki, lidla po przez firmy, które budowały autostraty bo Unia da i do Uni wróci. Teraz będzie podobnie z tymi śmieciami. Co do przetargów to muszą być tylko można było podzielić gminy na części co by pozwoliło walczyć tym mniejszym, a tak będzie lipa. Jak to prawda i do przetargu stanie 10 firm to być może tak będzie, że wszystkie firmy z powiatu się tylko obliżą po przetargu, a za chwile wygrywający przyjdą do nich z ofertą na super warunkach, żeby byli ich podwykonawcami.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wiadomo kto wygrał przetarg?

    OdpowiedzUsuń