Źródło: Gazeta Prawna
Nowy egzamin gimnazjalny, który dziś napisze 411 tys. 15-latków, składa
się głównie z pytań zamkniętych – z wyborem odpowiedzi od A do D. Dzięki
temu prace może sprawdzić komputer. W zeszłym roku na 65 pytań 20 było otwartych. Uczeń musiał sformułować
odpowiedź własnymi słowami. Obecnie w egzaminie sprawdzającym wiedzę
według nowej podstawy programowej na 93 pytania tych pozwalających na
samodzielność będzie 5. Dzięki temu resort zaoszczędzi: zamiast 27,15 zł
za sprawdzenie pracy jednego ucznia nauczyciel otrzyma 21,45 zł.
|
Nawet ci uczniowie, którzy by wypełniali test losowo – zaznaczając przypadkowe odpowiedzi – mają szanse na dobry wynik.
Taka forma testu zdaniem
prof. Marcina Króla, byłego dziekana Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych i
Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, to kolejny krok do premiowania
bezmyślności u dzieci. – Bez pytań otwartych nie można w pełni sprawdzić, czy
zdający jest myślącym człowiekiem. Dopiero zmuszenie do samodzielnego
formułowania odpowiedzi pozwoli na rzetelną ocenę umiejętności. Forma stricte
testowa zabija kreatywność – mówi prof. Marcin Król. I dodaje: Władze
edukacyjne przekonują, że ważna jest innowacyjność i twórczość, ale tego nie
promują. Nauczyciele żartują, że nawet ci uczniowie, którzy by wypełniali test
losowo – zaznaczając przypadkowe odpowiedzi – mają szanse na dobry wynik. Z
obserwacji pedagogów wynika, że uczniowie często nie myślą, jaka odpowiedź jest
prawdziwa, tylko jaka według autorów testu powinna być prawdziwa. Kombinują: to
przecież niemożliwe, żeby w kilku pytaniach pod rząd prawidłowa była odpowiedź
A. Nie przyjmują też do wiadomości, że w danym pytaniu więcej niż jedna
odpowiedź jest prawdziwa, więc próbują trafić „na oko”, nie zastanawiając się,
jak jest naprawdę. – Schematyzm postępowania jest zjawiskiem niepokojącym,
niemającym nic wspólnego z rozumowaniem naukowym i twórczym rozwiązywaniem
problemów – podkreślają autorzy diagnozy kompetencji z Instytutu Badań
Edukacyjnych. Efekty takiego uczenia ujawnił próbny egzamin, który wykazał
druzgoczący zanik samodzielnego myślenia i umiejętności formułowania sądów. W
części humanistycznej, jak piszą autorzy raportu z IBE, w zadaniu otwartym,
wymagającym zinterpretowania tekstu na poziomie symbolicznym, wyniki uczniów
średnio nie przekroczyły połowy punktów możliwych do uzyskania. – Kryteria
oceny nie oddają poziomu ucznia, np. za treść wypracowania może dostać tylko 4
punkty przy bardzo dobrym rozwinięciu tematu, gdy jeden punkt za samą próbę
podjęcia tematu. Nie docenia się kreatywności – mówi Mirosław Barszcze,
polonista z ZSO Włoszczakowice.
Podobne problemy pojawiły się w części ścisłej. „Ogromną trudność sprawiło
uczniom zadanie, w którym trzeba było podać uzasadnienie” – piszą autorzy z
IBE. Znaczna część uczniów nie sprawdza, czy podane przez nich rozwiązanie ma
sens. Objawiało się to wskazywaniem odpowiedzi sprzecznych z warunkami zadania
lub ze zdrowym rozsądkiem.
Co gorsza, cały system egzaminów szkolnych jest zbudowany na tej samej testowej
podstawie. A potem tak wyedukowani studenci pytają wykładowców, jaka odpowiedź
będzie uznawana na egzaminie. – To, co oni sami o tym sądzą albo jaka jest
prawda, się nie liczy – mówi jednej z wykładowców na UW.
|
W dodatku są błędy w formularzu
OdpowiedzUsuńdesperat
OdpowiedzUsuńOświata zamiast po reformach być na lepszym poziomie, wyraźnie schodzi na psy. Cięcia i oszczędności w naszej gminie też będą miały na pewno taki skutek. Oświata oddana samorządom ma wielką szansę stać się kulą u nogi i złem koniecznym. Nasza gmina jest świetnym tego przykładem. Oszczędza się na dzieciach, łącząc klasy do granic możliwości, obcinając, co się da nauczycielom. Za to na innych polach szasta się kasą. Wysokie pensje urzędników (jak w stolicy), niepotrzebne etaty pośredniczące między szkołą, a wójtem. Ile tam jest zamrożone kasy? Łączenia nie musiałyby być robione.
No i ta noc świętojańska. Rozpusta za gminne pieniądze. Nawet księża to pochwalają, dziwne. I sam pan pisowiec na szczycie tej kupki władzy.
chleba nie ma, ale igrzyska być muszą
OdpowiedzUsuń