poniedziałek, 27 maja 2013

Podręczniki w szkole

W roku 2007, dzięki nowelizacji ustawy o systemie oświaty, rady rodziców otrzymały nowe, istotne kompetencje. Jedną z nich jest opiniowanie wyboru programów nauczania i podręczników. (art. 22a) Zgodnie z ustawą o systemie oświaty nauczyciele wybierają programy nauczania oraz podręczniki spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Mogą też opracować własne programy. Wybrane przez nauczycieli programy nauczania oraz podręczniki są przedstawiane radzie pedagogicznej, która uchwałą za­twierdza zestaw programów nauczania oraz szkolny zestaw podręczników. Jednak przed podjęciem tej uchwały rada pedagogiczna ma obowiązek zasięgnąć opinii rady rodziców. Bez tej opinii nie może przyjąć ani programów nauczania, ani podręczników.
Warto jednak pamiętać, że ustawa mówi jedynie o zasięgnięciu opinii, tak więc rada pedagogiczna nie musi brać pod uwagę opinii rodziców. Warto w tym miejscu uczulić rodziców, aby nie bagatelizować tej kompetencji. Oczy­wiste jest bowiem, że nauczyciele kierują się swoimi kryteriami (oprócz jakości mery­torycznej także przyzwyczajeniem, wygodą, dostępnością materiałów wspierających dla nauczycieli). Natomiast rodzice - zakładając podobną wartość merytoryczną pro­gramów i podręczników - powinni stosować inne kryteria i brać pod uwagę przede wszystkim cenę, ciężar książek i różne pomysły na jego zmniejszenie (podział na czę­ści, wpinane skoroszyty itd.).

22 komentarze:

  1. Pamięta Pan ten temat o nauczycielach co przedstawił Pan dane chyba NIK o tym jak 95% nauczycieli bierze łapówy za dobieranie danych podręczników i dlatego nigdy nie będzie dobrze. Jakby rodzice dobierali to całe pokolenie kształciło by się z jednego rodzaju podręczników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to niektórzy sami są sobie winni, bo chwalili się swoimi prezentami. Moje pokolenie miało podręczniki jednego rodzaju. Nie było ćwiczeń a wszystko pisało się w zeszytach.

      Usuń
    2. To prawda tak było, a teraz idzie się nie potrzebnie w komputery. Tylko to da nam analfabetów komputerowych. Ponieważ taki człowiek nie będzie potrafił długopisem napisać nic tylko komputer. Szkoła schodzi na psy. Trzeba jak najszybciej wrócić do dawnego systemu. Tylko czy looby wydawnicze pozwolą to jest pytanie.

      Usuń
  2. Panie Andrzeju, a jak poszły sprawdziany szóstoklasistów w tym roku? Są już wyniki. Może uda się Panu do nich dotrzeć i opublikować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyniki egzaminu gimnazjalnego poznamy w połowie czerwca

      Usuń
  3. A podstawówki już mają wyniki. Trzymają w tajemnicy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Średni wynik w kraju uzyskany przez uczniów podczas sprawdzianu szóstoklasisty 2013 to 24,03 punktów na 40 możliwych - wynika ze wstępnych informacji opublikowanych w poniedziałek przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na jej stronie internetowej.Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów w ubiegłym roku to 22,75 punktów na 40 możliwych, dwa lata temu 25,27 punktów, a trzy lata temu 24,56 punktów.
      Przekazanie przez okręgowe komisje egzaminacyjne zaświadczeń o wynikach do szkół nastąpi jednak dopiero 21 czerwca 2013 r. Uczniowie otrzymają je 28 czerwca 2013 r., a więc ostatni dzień roku szkolnego.

      Usuń
    2. To jak u nas będzie powiedzmy 24-25 czy to będzie sukces czy porażka. Może inaczej drodzy nauczyciele czy to będzie szklanka do połowy pusta czy do połowy pełna.

      Usuń
    3. Oto średnie wyniki szkół podstawowych w naszej gminie w ubiegłym roku:
      SP1 Małkinia 19,54 pkt. (49%)
      SP2 Małkinia 24,88 pkt. (62%)
      SP Prostyń 16,14 pkt. (40%)
      SP Kiełczew 19,07 pkt. (48%)
      SP Glina 19,88 pkt. (50%)
      SP Kańkowo 25,83 pkt. (65%)
      SP Orło 21,00 pkt. (53%)

      Usuń
    4. Pytanie do belfrów czy to ma być sukces czy porażka?

      Usuń
    5. Ani to, ani tamto. A u ciebie jak z sukcesami?

      Usuń
    6. Właśnie nie ma sukcesu nie ma porażki i jest git. Szkoda, że nie promują nauczycieli ze średniej wyników egzaminów i ocen. Teraz powinni wam zapłacić też 50% pensji bo tylko na tyle wypracowaliście w firmie zysk jakim jest wiedza i umiejętności potwierdzone egzaminem uczniów.

      Usuń
    7. Mierzyłeś IQ? Założę się, że nie na 100% :D Pozostałe parametry masz w normie?

      Usuń
  4. A w tym roku?

    OdpowiedzUsuń
  5. http://kontakt24.tvn24.pl/temat,smierc-pracownika-zakladu-energetycznego-to-sie-zdarza-bardzo-rzadko,88816,html?categoryId=496

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety takie zagrożenia są wpisane w ten zawód. U nas w ubiegłym roku także zginął człowiek: http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Nie-zyje-pracownik-ranny-w-pozarze-na-Zeraniu,wid,14919622,wiadomosc.html?ticaid=110ac6

      Usuń
  6. http://biznes.onet.pl/nawet-kilkanascie-tysiecy-nauczycieli-moze-stracic,0,5531348,1,news-detal

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla zainteresowanych sprawdzianami
    http://www.operon.pl/aktualnosci/szostoklasista_na_24_03_punkty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W niektórych okręgach są już dane. Ogólne wyniki dostały szkoły, niebawem statystyki i wyniki dostaną gminy. OKE udzielą też informacji, ale dopiero po opublikowaniu wyników matur bo teraz pracują dzień i noc, i w soboty a nawet w niedziele nad wynikami matur

      Usuń
    2. Porównanie wyników najlepszych szkół publicznych i niepublicznych z Łomży:
      Najlepsze szkoły publiczne
      1. SP nr 6 przy ul. Wesołej - średni wynik 31,7 pkt
      2. SP nr 1 przy ul. Słowackiego - 30,2 pkt
      3. SP nr 16 przy ul. Strażackiej - 27,8 pkt
      4. SP nr 19 przy ul. Mieszka I - 27,6 pkt
      4. SP nr 44 przy ul. Rumiankowej - 27,6 pkt
      5. SP nr 8 przy ul. Jesiennej - 27,5 pkt

      Najlepsze szkoły niepubliczne
      1. SP nr 4 w ZS PTO przy ul. Dzielnej - średni wynik 35,3 pkt
      2. SP nr 2 STO przy ul. Narewskiej - 35,2 pkt
      3. Społeczna SP nr 1 STO przy ul. Mieszka I - 34,7 pkt
      4. SP Sióstr Misjonarek przy ul. Mickiewicza - 31,8 pkt
      5. Prywatna SP nr 8 przy ul. Kisiela - 31,5 pkt

      Usuń
  8. Szkoły mają różne metody podnoszenia średniej. Na przykład na prośbę rodzica w uzasadnionych przypadkach OKE może zwolnić dziecko z pisania. Po odpowiedniej rozmowie dyrektora z rodzicami nawet kilku najsłabszych uczniów może nie pisać sprawdzianu i średnia jest rewelacyjna. Znam takie szkoły, ale nie w naszej gminie. Tu piszemy uczciwie.
    Adela

    OdpowiedzUsuń