niedziela, 29 grudnia 2013

MIESZKAŃCY PARAFII PROSTYŃ NA PRZESTRZENI WIEKÓW

Żródło: ,,Sanktuarium i parafia Trójcy Przenajświętszej i św. Anny w Prostyni" autor ks.Paweł Rytel-Andrianik wydana w 2010 r.
Parafia Prostyń położona nad Bugiem, na pograniczu Podlasia i Mazowsza, stanowiła przystań dla osadnictwa mazowieckiego. Docierały tu także wpływy ze wschodu. Po wzniesieniu w 1344 roku pierwszego kościoła uczęszczali do niego mieszkańcy okolicznych wiosek. Kiedy w 1511 roku erygowano parafię, w jej skład weszły miejscowości: Prostyń, Wólka Raszewska, Kiełczewo, Rytele Święckie, Maleszewo, Izdby, Treblinka, Złotki oraz Świeykowo. (...) Z punktu widzenia etnicznego ludność parafii stanowili zasadniczo Polacy przybyli z Mazowsza. Niemniej jednak są przypuszczenia, że niektórzy osadnicy Treblinki, którzy przybyli tu na przełomie XV i XVI wieku, mają korzenie na Rusi Kijowskiej. Ponadto Bojary — jak sama nazwa wskazuje - to szlachta wschodniego pochodzenia.
Tereny te zamieszkiwali również Żydzi, którzy koniec XVI wieku sprowadzali się do różnych wiosek, gdzie najczęściej zajmowali się handlem. Mieszkańcy Prostyni oraz okolicznych miejscowości od wieków są zasadniczo wyznania rzymskokatolickiego. Wyjątek stanowili Żydzi, wyznający religię mojżeszową. W drugiej połowie dziewiętnastego stulecia liczba Żydów wzrosła do ponad dwustu osób. Zawsze jednak stanowili mniejszość w parafii liczącej około cztery tysiące wiernych. Mieli swą niewielką szkołę, z braku synagogi połączoną z miejscem modlitwy. Przykładem ich asymilacji w środowisku jest fakt, że kiedy biskupi przybywali do parafii, wraz z ludnością katolicką witały ich z szacunkiem także osoby wyznania mojzeszowego. Podczas II wojny świa­towej niemalże wszyscy Żydzi z okolicy zginęli w obozie w Treblince. Od tego czasu na terenie parafii me mieszkają przedstawiciele wyznania mojżeszowego. Poza tym w dziejach parafii od XIX wieku było zaledwie kilka osób prawo­sławnych i protestantów. Po II wojnie światowej na jej teren przybywali świadkowie Jehowy. Początkowo nie zdobywali posłuchu na terenie parafii Prostyń. Po pewnym jednak czasie niektórzy zdecydowali się wstąpić w ich sze­regi. W 1995 roku czternaście osób deklarowało się jako świadkowie Jehowy. Poza osobami należącymi do wspomnianych wspólnot religijnych, pozostali mieszkańcy wiosek należących do parafii Prostyń to katolicy. Charakterystykę ich religijności zanotował jeden z dziekanów w protokole wizytacyjnym: „para­fianie prostyńscy są dobrymi katolikami: w dni świąteczne tłumnie uczestniczą W nabożeństwach kościelnych, licznie przystępują do Sakramentów Św.”. Chociaż słowa te zostały zapisane w 1938 roku, można je odnieść także do czasów współczesnych. Na terenie parafii Prostyń było kilka rodów mających znaczne posiadłości ziemskie. Do połowy XV wieku włości w Swiejkach, Prostym i Treblince mieli Swiejkowie. Po nich przejęli te ziemie Prostyńscy. W XVI wieku niektórzy ze Swiejków opuścili swe gniazdo rodowe i przenieśli się do Ciechanowca, inni weszli w koligacje rodzinne z Prostyńskimi. Na początku XVI wieku przyszli na te ziemie Suchodolscy i osiedli w Kiełczewie, mając jednocześnie swe włości w Kutaskach, Wólce Okrąglik, Treblince, Złotkach, a także w Prostym. Po potopie szwedzkim Prostyńscy opuścili rodzinne ziemie. Część rodziny wywędrowała do Birczy (Biercza) k. Przemyśla, a inni ruszyli na północ. Do początku XIX wieku pozostali tu Suchodolscy. Przez koligacje rodzinne ich włości stały się własnością Szremerów, Łagiewnickich, a później Mikutowiczów. Prostyńscy i Suchodolscy — to dwa główne rody osiadłe na terenie parafii. Oprócz nich uprawiała tu swe ziemie także drobna szlachta. Miejscowości należące do parafii były szlachecko-włościańskie, ze znaczną przewagą włościan, i tego przykładem są takie miejscowości jak: Kiełczew, Orzełek, Kutaski (Poniatowo), Prostyń, Treblinka oraz Wólka Okrąglik. 
Statystykę ludności na przestrzeni XVIII-XX wieku przedstawia pon tabela:

Mieszkańcy poszczególnych wiosek parafii Prostyń:
1745 r. 1827 r. 1924 r. 1995 r. 2004 r.
Miejscowość  Liczba osób Liczba domów/ osób Liczba domów / PI.* / Ż**  Liczba osób  Liczba osób
Bojary nie istn. 2/34 23/132/0 96 91
Grądy nie istn. nie istn. 46/232/7 273 256
Kielczew 58 30/354 116/660/20 724 741
Majdan Kiełczewski nie istn. 6/52 - 63 41
Orzełek - 14/94 53/292/0 306 260
Kutaski- 37 18/ 151 43/242/11 210 208
Poniatowo
Prostyń 38 28/221 102 / 669/136 859 825
Rytele Swięckie 205 55/384 79/468/32 340 350
Treblinka 29 18/ 133 47/276/0 284 275
Wólka Dolna nie istn. I / 10 15/86/0 88 79
Wólka Okrąglik 100 19/ 163 55/354/0 303 342
Złotki - 14/ 107 91 /468/72 384 314
Razem 467 205 /1703 670/3879/271 3930 3782

PI.* - Polacy Ż** -  Żydzi

8 komentarzy:

  1. gdzie można nabyć i w jakiej cenie tą wspaniała publikację?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałem do autora, jak dostane odpowiedź to ją zamieszczę

      Usuń
  2. b proszę. uzupełniam drzewo genologiczne... została mi wizyta u Księdza Dobrodzieja w Zarębach Kościelnych... to co udało i się ustalić dzięki tej książce znacząco "popchało" do przodu moje wcześniejsze ustalenia. dziękuje za taki miły post na koniec nie ciekawego roku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sprawie zakupu książki proszę się kontaktować z nr. tel. 609 498 523 i pod adresem: http://wydawnictwo.loretanki.pl/kontakt.html

      Usuń
  3. Po Nowym Roku zamieszczę historię Kiełczewa z fragmentu książki

    OdpowiedzUsuń
  4. Smutne te dane jak widać wszystkie praktycznie wskaźniki ludności spadły między 1995, a 2004 ciekawe jak jest teraz czy ta przepaść się powiększyła. Może ma Pan takie dane, żeby je zestawić z obecnymi

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka jest naprawdę świetnie opracowana i jest w niej mnóstwo ciekawostek przykuwajacych uwagę czytelnika. Polecam wszystkim.

    OdpowiedzUsuń
  6. nie można odszukać statystyki parafi z dnia 16.02. za 2013r

    OdpowiedzUsuń