wtorek, 27 grudnia 2011

Nowy przystanek kolejowy w Warszawie. Dodatkowa para torów między Zielonką a Wołominem. Wkrótce ruszy modernizacja Rail Baltica.

Źródło: pkp-plk.pl
Projekt zakłada modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 60 km. W pierwszym etapie zmodernizowane zostaną wszystkie elementy infrastruktury, z jednoczesnym dostosowaniem niektórych jej elementów do prędkości 200 km/h. Dotyczy to torów, peronów i obiektów inżynieryjnych, urządzeń trakcyjnych i układów zasilania oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. W planach jest budowa skrzyżowań wielopoziomowych (likwidacja wszystkich przejazdów w poziomie szyn). Zaplanowano również instalację systemu ERTMS. Na odcinku Zielonka - Wołomin Słoneczna zamówienie przewiduje budowę dobudowę dodatkowej pary torów dla ruchu podmiejskiego.
Odcinki pozostałych linii przewidziane do modernizacji:
- linia kolejowa Warszawa Rembertów (od kilometra 12,344 do kilometra 21,315)
- linia kolejowa Warszawa Wileńska – Zielonka (od kilometra 9,206 do kilometra 9,943)
- linia kolejowa Zielonka – Kuźnica Białostocka na odcinku Zielonka - Tłuszcz/Sadowne (od kilometra 14,254 do kilometra 71,800)

Ułatwienia przewidziane dla pasażerów:
- budowa nowego przystanku Mokry Ług,
- dostosowanie peronów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się,
- budowa przejść podziemnych,
- montaż megafonów i oprogramowania, które umożliwi automatycznie przekazywanie komunikatów o dowolnej treści. Komunikaty będą nadawane na ustalony sygnał z zewnątrz (np. z urządzeń sterowania ruchem kolejowym lub z czujników ruchu pociągu). Informacje nadawane będą w języku polskim oraz dwóch językach obcych (angielskim i rosyjskim).
- stacje i przystanki wyposażone będą w system wyświetlaczy na peronach
i w budynku dworca,
- na przystankach Mokry Ług, Zielonka Bankowa, zainstalowane będą megafony, zegary i oznakowanie stałe,
- na przystankach Kobyłka Osów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna oraz na stacjach Zielonka, Wołomin zainstalowane będą wyświetlacze, megafony, zegary i oznakowanie stałe.

Oprócz tego dla mieszkańców posesji zlokalizowanych w pobliżu linii kolejowej przewiduję się budowę ekranów, aby do minimum ograniczyć wpływ akustyczny przejeżdżających pociągów.
Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to część linii kolejowej E 75, która ma priorytetowe znaczenie. Jest to część transeuropejskiego korytarza wchodzącego w skład sieci TEN-T. W części kolejowej jest nazwany „Rail Baltica" - łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Ma duże znaczenie ponieważ jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Zgodnie z Programem Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007 – 2013 przewidziana jest modernizacja Etapu I na odcinku: Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz(Sadowne) w latach 2011 – 2014. Projekt umieszczony jest na liście indykatywnej podstawowej pod numerem POIiŚ 7.1-22.1

3 komentarze:

  1. Świetnie że chcą remontować, tylko że infrastrukturę robi się na zapas - między Tłuszczem i Wołominem zostają 2 tory - wg mnie to się zatka i cały efekt modernizacji diabli wezmą. Do Wołomina 4 tory, od Wołomina do Tłuszcza 3.

    OdpowiedzUsuń
  2. A mnie się może w końcu uda przekonać władze województwa aby pociągi z Małkini do Tłuszcza jeździły jako osobowe a dalej jako przyśpieszone z przystankiem w Wołomine. Podróż z Małkini do Wileńskiej trwała by niewiele ponad godzinę. Mogła by jeździć wtedy tylko jedna jednostka.

    OdpowiedzUsuń