czwartek, 28 sierpnia 2014

Jak poradzić sobie z zamknięciem Rail Baltiki. Część TLK przez Czeremchę?

Źródło: rynek-kolejowy.pl
PKP Intercity analizuje obecnie cztery warianty realizacji przewozów pomiędzy Warszawą i Białymstokiem na czas całkowitego zamknięcia Rail Baltiki. Jednym z rozpatrywanych wariantów jest skierowanie części pociągów trasą przez Czeremchę. Jak już informowaliśmy, od 12 października całkowicie zamknięta na odcinku między Tłuszczem i Łochowem ma zostać linia nr 6, stanowiąca fragment międzynarodowej trasy E75 (Rail Baltica). Z kolei na okres od stycznia do listopada 2015 r. zamknięty zostanie odcinek pomiędzy Łochowem a Sadownem. Ma to związek z koniecznością przyspieszenia prac modernizacyjnych, które muszą być zakończone i rozliczone do 31 grudnia 2015 r.; są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach perspektywy 2007-13, których okres kwalifikowalności mija z końcem 2015 r. – przekroczenie tego terminu grozi utratą unijnego dofinansowania.
http://www.slideshare.net/fullscreen/poranny24/tory-warszawa-biaystok-zamknite-pkp-prezentuje-warianty/1
Przesiadka w Małkini, autobus na całej trasie lub pociąg przez Czeremchę

W związku z całkowitym zamknięciem trasy, PKP Intercity stanęły przed problemem przeorganizowania pociągów kursujących pomiędzy Warszawą i Białymstokiem. Jak informuje nas Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC, rozważane są cztery warianty realizacji przewozów:
  • Zastępcze autobusy pomiędzy Warszawą i Małkinią oraz pociągi na odcinku Małkinia – Białystok. W takim układzie kursowałoby 9 par pociągów/autobusów, z częstotliwością co 2 godziny, a w szczycie co 1 godzinę;
  • Zastępcze autobusy na całej trasie, w trzech konfiguracjach: bez postoju (czas przejazdu 3 godz.), z postojami w Małkini i Czyżewie (3 godz. 20 min) oraz w Wysokiem Mazowieckiem i Łapach (także 3 godz. 20 min). Łączna częstotliwość kursowania wynosiłaby 40 min;
  • Zastępcze autobusy na całej trasie – w konfiguracjach tras identycznych jak powyżej – ale kursujące rzadziej, „w paczkach”. Za każdy obecnie kursujący pociąg TLK pojechałaby „paczka” 3 autobusów: jeden bezpośrednio, drugi przez Małkinię i Czyżew, trzeci przez Wysokie Maz. i Łapy. Utrzymane zostałyby też 4 pary kursujących od czerwca zastępczych autobusów PKP IC, łączących Warszawę z Białymstokiem bez zatrzymania;
  • Odjazdy autobusów „w paczkach” i dodatkowo trzy pary pociągów TLK kursujących trasą przez Siedlce, Czeremchę i Bielsk Podlaski.
Kiedy nastąpi wybór wariantu? – Szacujemy, że będzie to w przestrzeni kilku następnych dni, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego IC.
Bilety do Białegostoku będą tańsze – podróżni zapłacą 30 zł
Jeśli wybrany zostanie wariant kursowania pociągów niezelektryfikowaną trasą przez Czeremchę i Bielsk, to skąd PKP IC weźmie lokomotywy do obsługi pociągów? Beata Czemerajda mówi, że mogą być w tym celu wykorzystane np. czeskie lokomotywy spalinowe, pozyskane przez PKP IC przed kilkoma tygodniami.
Obecnie realizowana inwestycja na Rail Baltice obejmuje kompleksową modernizację 66 km linii kolejowej, co pozwoli na podwyższenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/godz. Ponadto między Zielonką a Wołominem Słoneczną zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory, przeznaczone tylko dla połączeń aglomeracyjnych.
15 września PKP IC rozszerzy o trasę Warszawa – Białystok promocyjną ofertę Bilet Relacyjny. Bilet będzie kosztować 30 zł.

1 komentarz:

  1. Ja już czytałem na kilku portalach, że opcja na 90% będzie dojazd wszystkich do Małkini i tu autobusami dalej tylko czy Małkinia wyrobi bo miejsca za dużo nie ma na stacji, żeby pomieścić kilka autobusów na raz. Chyba, że oni liczą na 1 autobus :)

    OdpowiedzUsuń